Аккумуляторы для электромобилей — все что нужно знать



Електромобілі в Україні досить швидкими темпами набирають популярності. Пробіг електромобіля залежить безпосередньо від відсотка заряду АКБ. Акумуляторна батарея - одна з найважливіших складових електромобіля, тому власнику рано чи пізно доведеться більш глибоко і детально розібратися з основними принципами роботи АКБ, щоб максимально довго їздити без поломок на своєму авто без необхідності заміни акумуляторної батареї. Тому спробуємо розібратися в питаннях придбання, роботи, зарядки, утилізації АКБ електромобіля.

Які акумулятори встановлюються на електромобілі?

На сьогоднішній день, виробники електромобілів, встановлюють літій-іонні акумулятори. Головними перевагами таких акумуляторів, є досить невеликі розміри, відсутність кислоти, довговічність і швидкість зарядки .. Різноманітність даних акумуляторів за хімічним складом дуже багато: як на основі кобальті літію з графітовими електродами, так і інших хімічних сполук - LiNiO2, LiMnO2, LiMn2O4, LiFePO4 .

Нікель-кобальт-марганцевих електробатареї дешевше, але і термін служби такої батареї менше. А якщо, замінити кобальт на нікель і марганець, то батарея стає потужнішою. АКБ з нікель-кобальт-алюмінію. буде також схожа за технічними характеристиками.

Якщо в акумуляторної батареї до складу входить фосфат заліза, то вона, на відміну від кобальтової, може активізуватися при менших показниках напруги. Але і в ній є недоліки. вона повинна складатися з більшої кількості блоків і елементів. Але позитивних моментів, звичайно набагато більше, такі АКБ не перегріваються і є досить стабільними, забезпечуючи високу безпеку. Такі АКБ найвигідніші у використанні і на цей момент, виробники електромобілів, знаходяться в пошуках рішення переходу електромобільного транспорту на батареї з базою елементів LiFePO4

Термін служби акумулятора електромобіля

Тривалість терміну, служби акумулятора електромобіля, вимірюється в циклах заряду і розряду. Ця цифра різниться у різних виробників. Для прикладу, АКБ Nissan Leaf в середньому може прослужіть5-6 років, за умови що заряджатися батарея буде кожен день.

Більш дорогий сегмент авто, наприклад, Tesla, виробник гарантує термін служби 8-10 років.

По закінченню цього терміну, Батарея можливо буде працювати, але, на жаль, ємність батареї зменшиться, і відповідно і відстань пробігу, на одній зарядці.

Час зарядки акумулятора електромобіля

Заряджати акумулятор електрокара можна, не розряджаючи батарею "в нуль". Багато виробників електромобілів, не рекомендують заряджати акумулятор під час руху. Найкраще, заряджати авто вночі, або в інший час, коли машина стоїть в відключеному стані. Для прискорення часу, витраченого на зарядку, потрібно обладнати розетку, що витримує силу струму в 16 А з подачею струму потужністю 11 кВт. При цих умовах, акумулятор повністю заряджається близько 8 годин.

Можна використовувати побутову розетку, на 220 В ,, проте потужність струму не буде перевищувати 3 кВт. Таким чином ,, заряджатися автомобіль буде більше доби - 33 години. Крім того, на розетку потрібно обов'язково встановити заземлення, без якого зарядка навіть не почнеться.

Є можливість швидкої зарядки, від зарядних станцій двох видів: CHAdeMO і CCS. Така зарядка, може зарядити АКБ до 80% за півгодини, але на жаль, це діє згубно на АКБ, якщо заряджати таким чином на постійній основі. Однак, при такій зарядці пару раз в тиждень, це не особливо впливає на термін служби акумулятора.

При цьому, постійна підтримка АКБ в стані заряду в 100% також погано впливає на роботу батареї. Рекомендується час від часу витрачати заряд батареї і витрачати за одну поїздку більшу частину заряду, до залишку 5-10% від ємності АКБ, а після цього включити повільну зарядку до повної ємності акумулятора.

Як падає ємність акумулятора електромобіля згодом

У перші 2-3 роки експлуатації електрокара, запас ходу і ємність акумулятора падають на 5-10%. Це пояснюється зміненим стилем їзди, додатковими витратами енергії на роботу кондиціонера або обігрівача салону.

На 3-5 рік автомобіля зменшення запасу ходу буде близько 20-30%. У цей період відзначається максимальний спад ємності АКБ, так як згодом зменшення ємності вже в межах незначних процентних співвідношень: приблизно 0-5% на рік. Ця цифра зменшується пропорційно віку електромобіля. Наприклад, Nissan Leaf, по закінченню п'яти років, може долати відстань в 100-130 км - це дві третини від стандартно заданих160 км, нового автомобіля.

Власники, активно користуються своїми електромобілями і за рік долають близько 30-50 тис.км, підтверджують вищесказане. При експлуатації перших 10-20 тис. Км ємність батареї майже не змінюється. Від 10-20 тис. Км до 50 тис. Км, спад ємності близько 20-30%. Від 50 тис. Км до 60-70 тис. Км деградація акумуляторної батареї сповільнюється. Після 70-80 тис. Км цей процес практично зупиняється і АКБ має ємність 2/3 від початкової, зазначеної в параметрах нового авто.

Чи існує можливість ремонту або заміни АКБ електрокара

Потреба заміни батареї, як правило виникає, через 8-10 років експлуатації автомобіля, коли вже істотно зменшиться ємність. Заміну можна зробити на будь-якому електромобілі.

У різних електрокарах, АКБ також мають відмінності, наприклад, в конфігурації, роз'єми, кріпленні до кузова і т.д. Досить непросто переставити АКБ однієї машини в іншу. Комі того, блок управління батареї може бути з'єднаний з бортовим комп'ютером авто. Для установки на електромобіль нової батареї, необхідне узгодження самої АКБ з автомобілем - це здійснюється спеціальною комп'ютерною програмою, кваліфікованим фахівцем.

Є можливість трохи поліпшити технічні характеристики АКБ, шляхом часткової заміни блоків елементів. В середньому кількість блоків в електрокарах від 16 до 48.

Де купити новий акумулятор і що робити зі старим

При необхідності придбання АКБ для електромобіля, є вибір, де здійснити покупку: у офіційних представників марки авто або самостійно в інтернеті. Кожен перерахований спосіб має свої переваги і недоліки. Якщо купувати батарею самостійно, немає необхідності переплачувати за послуги продавців. Однак немає впевненості в якості товару. В офіційних представництвах співробітники можуть підібрати найбільш підходящу батарею для вашої моделі авто, надаючи гарантію якості Але покупка обійдеться набагато дорожче.

Такі виробники як Tesla, Nissan і BMW знайшли підхід до утилізації використаних АКБ електромобілів, створюючи на їх основі автономне живлення будинків.

Поки ще в Україні про подібні проекти не з'являлася інформація, але можливо ця тенденція буде розвинена.

Які напрямки розвитку літієвих технологій електромобілів в Україні

В даний момент кілька компаній України, а головним чином, компанія ТОВ "Аккутрейд Україна" активно працюють в цьому напрямку.

Основні завдання які необхідно вирішити:

1, Максимально спростити і здешевити заміну батарей в електрокарах,

2, Збільшити ємність батарей, а отже збільшити дальність ходу електромобіль

3, Знайти можливість утилізувати вийшли з експлуатації елементи.

4, Забезпечити авто-зарядними станціями міста України

та багато іншого

В недалекому майбутньому автомобілі на рідкому паливі, відійдуть у минуле поступаючись місцем електрокарам.

Питання лише в часі

Аккумуляторы для электромобилей — все что нужно знать